Расширенное содержание.
ЖУРНАЛ №1 (78) 2017г.
< перейти в краткое cодержание>
№ | Авторы |
Название статьи |
Файл |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Дальний Восток: новые стратегии и модели развития | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1. | Заусаев В.К. Шишмаков В.Т. Шишмаков С.В. |
Дискуссионная площадка. Как жить и хозяйствовать на Дальнем Востоке России? | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Дискуссионный клуб «Как жить и хозяйствовать на Дальнем Востоке России?», созданный на базе Дальневосточно-го института управления – филиала РАНХиГС, провёл очеред-ное заседание. С основным докладом выступил В.К. Заусаев, д.э.н., проф., научный руководитель «ДальНИИрынка» при Минвостокразвития РФ. Содокладчиками стали В.Т. Шишма-ков, д.э.н., проф., В.Ф. Ефременко, к.э.н., доц., руководитель Ин-новационно-технологического центра Дальневосточного ин-ститута управления – филиала РАНХиГС. В заседании приняли участие представители органов государственной власти, науч-ных, образовательных, общественных организаций. В обсужде-нии докладов участвовали: Н.М. Байков, д.с.н., профессор; Ю.А.Чайка, первый заместитель Председателя Правительства Хабаровского края по вопросам инвестиций и приоритетных проектов; З.Г. Мирзеханова, к.б.н., зав. лабораторией ИВЭП ДВО РАН; С.В. Степанов, генеральный директор ООО "СК Лунный свет", В.Н. Шиян, к.ф.н., доцент и др. Debating club "How to live and manage in the Far East of Russia" in March 24, 2017 held the next meeting with the agenda: «The territories of the advancing social-economic development – the new growth model of the Far East of Russia» on the basis of the Far-Eastern institute of management – branch of RANEPA under the President of the Russian Federation. The reports made: V.K. Zausaev, Doctor of Economics, professor; V.T. Shishmakov, Doctor of Economics, professor; V.F. Efremenko, Candidate of Economics, docent. Representatives of the scientific public organi-zations and public institutions of the Far-Eastern region participat-ed in this meeting. In the discussion of reports took part: N.M. Bai-kov, Doctor of Sociology, professor; Y.A. Chaika, Vice-chairman of the Government of the Khabarovsk territory; Z.G. Mirzehanova, Candidate of Biology, docent; S.V. Stepanov, CEO of LLC SK “Lunny svet”; V.N. Shiyan, Candidate of Economics, docent. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2. | Ефременко В.Ф. | Переход к инновационному типу воспроизводства на Дальнем Востоке России – объективная необходимость и реализация возможностей | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Решение социально-экономических проблем России на её Дальнем Востоке возможно путем формирования в этом мак-рорегионе хозяйственной системы, ядром которой будет инно-вационная экономика. Инновационный тип общественного вос-производства, переход к которому обосновывается в настоя-щей работе, соответствует современному состоянию эконо-мики развитых стран. Кроме того, и это более важно, только такое состояние производительных сил и организационно-экономических отношений позволит устранить противоречие между экономическим ростом и социально-демографической деградацией, наблюдаемые с начала XXI века. Проведенный эм-пирический анализ социальной и экономической результативно-сти функционирования Региональной инновационной системы (далее – РИС) в Республике Саха(Якутия), созданной в начале 10-х годов, доказывает, что взаимосвязанная работа всех под-систем инновационной экономики позволяет достигать суще-ственного экономического результата не за счет деградации человеческого фактора, а за счет его развития. Успешная ра-бота РИС, созданной в короткие сроки, может быть повторе-на в других регионах Дальнего Востока России. The solution of socio-economic problems of Russia in the Far East, is possible by forming an economic system in this macro-region, the core of it will be the innovation economy. An innovative type of social reproduction, a transition to it, substantiated in this work, cor-responds to the current state of the economy of the developed coun-tries. Furthermore, and this is more important, only this state of pro-ductive forces and business relations will allow to resolve the contra-diction between economic growth and socio-demographic degrada-tion observed from the beginning of the 21st century. The empirical analysis of the social and economic efficiency of the regional innova-tion system (RIS) functioning in the Republic of Sakha (Yakutia), es-tablished in the early 2010s, proves that interconnected working of all subsystems of the innovation economy can achieve significant eco-nomic results not due to degradation of the human factor, but due to its development. Success of RIS, created in a short period of time, can be repeated in other regions of the Russian Far East. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Теория и практика управления | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3. | Берестова Л.И | Экономические аспекты социального развития на этапе преобразований в современной России | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
В статье рассматриваются взаимосвязь и взаимозависи-мость экономического и социального развития в период транс-формаций, происходящих в национальной экономике. В условиях социального кризиса, сложной международной обстановки и в целом негативных процессов в экономике на современном этапе развития одной из важных задач страны является обеспечение воспроизводства человеческого капитала. Это обусловлено значимостью социальных факторов в развитии экономики. Эффективность рыночных изменений рассматривается в ас-пекте одновременно и экономических, и социальных результатов и затрат. Раскрывается роль социальных факторов и принципы их влияния на экономические преобразования. In the article the interrelationship and interdependence of eco-nomic and social development in the period of transformations in the national economy is discussed. The efficiency of the market change considered in the aspect of both the economic and social outcomes and costs is discussed. The role of social factors and principles of their in-fluence on economic transformation is shown. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4. | Заостровских Е.А. | Ванино – Советско-Гаванский транспортно-промышленный узел: потенциал формирования полюса роста | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
В статье анализируется функционирование морских портов Ванино и Советская Гавань как полюс экономического роста для региона. Исследована деятельность морских портов Ванино и Советская Гавань за период с 2005 по 2013 гг. Изучена структура грузооборота морских портов Ванино и Советская Гавань. Выделены основные проблемы, возникающие при работе морских портов Ванино и Советская Гавань. Выявлены условия, при котором морские порты Ванино и Советская Гавань могут являться полюсом роста экономики Хабаровского края. Выпол-нена оценка объема грузов, генерируемых в экономической си-стеме Хабаровского края для переработки в морских портах Ванино и Советская Гавань. Определена зона обслуживания внутренних районов (хинтерланд) портов. Выделены основные этапы эволюции портов. Дана оценка сравнительной эффек-тивности функционирования портовой инфраструктуры Хаба-ровского края с точки зрения соотношения «цена – объем». По-лучены оценки ввоза-вывоза Ванино – Советско-Гаванского транспортно-промышленного узла. Определены объем и струк-тура текущей грузовой базы морских портов Ванино и Совет-ская Гавань с выделением грузов, генерируемых в экономике Ха-баровского края. Делается вывод, что порты Ванино и Совет-ская Гавань в настоящее время не являются полюсом роста в экономике Хабаровского края. The article analyzes operation of the seaports Vanino and So-vetskaya Gavan as a pole of economic growth for the region. The ac-tivity of the sea ports of Vanino and Sovetskaya Gavan in the period from 2005 to 2013 is analyzed. The structure of cargo turnover of the seaports of Vanino and Sovetskaya Gavan is studied. The main prob-lems arising from the operation of seaports of Vanino and Sovetskaya Gavan are discussed. The conditions under which the seaports of Va-nino and Sovetskaya Gavan can be a growth pole of the economy of the Khabarovsk territory are shown. The estimation of cargo volume, generated in the economic system of the Khabarovsk territory for pro-cessing at the sea ports of Vanino and Sovetskaya Gavan is analyzed. Service area of the hinterland of ports (hinterland ports) is determined. Estimation of the relative efficiency of the port infrastructure of the Khabarovsk territory in terms of the ratio "price – volume" is shown. The estimates of import and export of Vanino – Sovetskaya Gavan transport and industrial hub determined the scope and structure of the current cargo base of the Vanino ports and Sovetskaya Gavan, with the release of cargo generated in the economy of the Khabarovsk terri-tory. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
5. | Архипова Ю.С. Ланец Т.Н. |
Организация и опыт работы с кадровым резервом на государственной службе и иных видов | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Формирование и оптимальное использование кадрового резерва рассматривается как одно из приоритетных направле-ний государственной кадровой политики. Наличие резерва кад-ров позволяет обеспечить замещение вакантных должностей в случае достижения государственным служащим предельного возраста, увольнения, отпуска, естественного выбытия, а также структурных преобразований самих органов управления. Однако нормативная правовая база работы с резервом кадров остается одним из наиболее дискуссионных вопросов кадровой политики на государственной службе. В статье проводится сравнительный анализ способов формирования и видов кадрово-го резерва на государственной гражданской службе и государ-ственной службе иных видов. На примере федеральной проти-вопожарной службы государственной противопожарной служ-бы, выявлена специфика подготовки лиц, находящихся в резерве МЧС России, предложены способы решения проблем, связанных с противоречиями в законодательстве федерального и ведом-ственного уровня. Formation and optimal use of skilled reserve is regarded as one of the priority directions of the public skilled policy. The presence of skilled reserve allows to provide substituting for vacant positions in case of achievement by the civil servant of maximum age, discharge, vacation, natural leaving, and also structural transformations of or-gans of management. However the normative legal base of skilled re-serve work remains one of the most debatable questions of skilled politics on the government service. The article presents a comparative analysis of the methods of formation and types of skilled reserve of the civil service and public service of other species on the example of the Federal Fire Service of the State fire service, revealed the specifics of training for those who are in reserve of the Мinistry of Emergencу Sit-uations (MES) of Russia, proposed solutions to the problems associat-ed with the contradictions in the law of federal and departmental lev-el. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Экономика 6. |
Хван И.С. |
Максимова В.В. Смирнова Е.А. Опыт внедрения новых форм предоставления целевых межбюджетных трансфертов в Республике Саха (Якутия) |
| В статье представлен опыт Республики Саха (Яку-тия) по внедрению новой формы предоставления целевых бюджетных трансфертов в форме бюджетного аккредити-ва. Раскрыта актуальность данного процесса. Описан опыт федерального уровня власти по внедрению данного механизма. Проанализированы результаты пилотного проекта по внед-рению бюджетного аккредитива на примере отдельного бюджетополучателя. В статье показано, что в результате внедрения «бюджетного аккредитива» в рамках пилотного проекта удалось снизить кассовые расходы по отношению к предельно возможным объемам финансирования. Это, в свою очередь, позволило сделать выводы, что «бюджетный ак-кредитив» как новый механизм предоставления целевых бюджетных трансфертов может быть эффективным на субфедеральном уровне межбюджетных отношений. Experiment of the Republic of Sakha (Yakutia) on introduc-tion of a new form of granting the target budgetary transfers in the form of the budgetary letter of credit is presented in the article. The relevance of this process is disclosed. The experiment of federal lev-el of the power on introduction of this mechanism is described. Re-sults of the pilot project on introduction of the budgetary letter of credit on the example of the certain state funded organization are analyzed. In this article it is shown that as a result of introduction of "the budgetary letter of credit" within the pilot project it was suc-ceeded to cut the cash expenses in relation to the extremely possible amounts of financing. It, in turn, has allowed draw the conclusions that "the budgetary letter of credit" as a new procedure for granting of the target budgetary transfers can be effective at the sub-federal level of the inter-budgetary relations. 7. |
Цветова Г.В. |
Кондакова Ю.Д. Выравнивание региональной дифференциации тарифов в сфере тепловой и электрической энергии в Российской Федерации |
| В статье рассмотрены различные методы государ-ственного регулирования тарифов в сфере тепловой и элек-трической энергии. Наличие системы государственного регу-лирования тарифов на электрическую и тепловую энергию позволяет государству изменять степень своего влияния на экономические процессы, происходящие в стране. Проанали-зированы применяемые государством методы тарифного ре-гулирования стоимости тепловой и электрической энергии, а также уровень тарифов на тепловую и электрическую энер-гию в разрезе федеральных округов. Сделан вывод о наличии региональной дифференциации тарифов; рассмотрены фак-торы, влияющие на дифференциацию тарифов. Представле-ны рекомендации по сглаживанию тарифов и способы их снижения. This article is about different methods of the state regulation in the sphere of heat and power energy. The government influences on the economic process in the state through the system of state regulation. The methods of regelation and a level of tariffs of heat and power energy are analyzed. The conclusion is drawn on exist-ence in the Russian Federation of a problem of the difference level of tariffs in the region. Recommendations about the smoothing of tariffs and the methods of lowering tariffs are provided. 8. |
Езепчук Л.А. |
Журавлёв В.Г. О некоторых проблемах развития безналичных расчётов с использованием банковских карт |
| В данной статье авторами освещается динамика раз-вития рынка безналичных расчетов, совершаемых с использо-ванием банковских карт. Рассмотрены теоретические и практические аспекты развития безналичных расчетов с ис-пользованием банковских карт в Российской Федерации. Вы-явленные тенденции отражают определенные проблемы в вопросах финансовой грамотности и отсутствия доверия граждан к системам безналичных расчетов. Актуальность рассмотренных теоретических и практических вопросов обусловлена повышением требований к эффективности без-наличных расчетов в настоящее время, что требует научно-го обоснования. Авторы считают, что внедрение платеж-ных банковских карт является важным направлением разви-тия платежной системы и нацелено на сокращение налично-го денежного оборота в России. In this article, the authors highlight the dynamics of market of the cashless payments made with the bank cards. The article deals with the theoretical and practical aspects of development of cashless payments using bank cards in the Russian Federation. Identified trends laws reflect some problems on financial literacy and lack of public confidence in the system of cashless payments. The theoretical and practical problems are relevance and caused by increasing performance requirements of non-cash payments in the moment, and that problem requires a scientific basis. The au-thors believe that the introduction of bank payment cards is an im-portant direction of development of the payment system and is aimed at the reducing cash circulation in Russia. 9. |
Пынько Л.Е. |
Качество жизни населения в региональном измерении: экономико-статистический анализ |
| В статье рассматриваются теоретические и методиче-ские подходы к оценке и анализу качества жизни населения на территории субъекта РФ (на примере Камчатского края). Изложены теоретические основы анализа качества жизни населения субъекта РФ, методические основы количествен-ной оценки показателей качества жизни населения субъекта РФ, интегрированные в обобщенный показатель. Приводятся расчеты статистических показателей и на их основе – ин-тегрального показателя качества жизни населения за 2015 / 2014 гг. в сравнении с 2010 г. для Хабаровского края, Камчат-ского края и России в целом. Представлен сравнительный анализ качества жизни населения Камчатского края. The article discusses theoretical and methodological basics of assessment and analysis of the quality of life of population in the Russian Federation entity. Brief theoretical bases of the analysis of the quality of life of population of the Russian Federation entity, brief methodical bases of quantitative assessment of the indicators of the quality of life of the population of the Russian Federation en-tity, integrated in a composite index, have been laid out. Calcula-tions of the objective private indicators are given, and on their basis an integral indicator of the quality of life of the population for the Khabarovsk territory, the Kamchatka region and Russia as a whole in 2015 compared to 2010 is provided. Comparative analysis of the quality of life of the Kamchatka region. Социология, философия, культурология 10. |
Байков Н.М. |
Мачкарина О.Е. Доступность среды жизнедеятельности для инвалидов как объект общественного мнения |
| В статье представлены результаты социологиче-ского анализа доступности среды жизнедеятельности для инвалидов в контексте реализации политики государства и принимаемых им программных мер. Показано, что создание условий доступности среды для инвалидов приобретает системный характер на основе международных норм и правил. Результаты социологических исследований отно-шения инвалидов и не инвалидов к проблемам доступности приоритетных объектов и услуг их жизнедеятельности в Хабаровском крае, а также в городе Владивостоке При-морского края, отражают как позитивный, так и нега-тивный вектор изменений. Реализация принципа универ-сального дизайна среды жизнедеятельности в российских городах пока находится на низком уровне и не позволяет большинству инвалидов интегрироваться в социум наравне с не инвалидами, а позитивное отношение к проблемам ин-валидов со стороны общества выражает лишь часть опрошенных горожан. The results of sociological analysis of availability of the environment of activity to disabled people in the context of reali-zation of the state policy and the program measures taken by it are presented in this article. It is shown that creation of condi-tions of availability of the environment to disabled people gains a system character on the basis of international standards and rules. The results of sociological researches of the relation of dis-abled people and not disabled people to the problems of availa-bility of the priority objects and services of their activity, and also in the city of Vladivostok of the Primorsk territory, reflect in the Khabarovsk territory, both a positive, and negative vector of changes. Realization of the principle of universal design of the environment of activity is in the Russian cities at the low level so far and the positive relation to the problems of disabled people from the society doesn't allow most of disabled people be inte-grated into the society on an equal basis with the not disabled people, and, expresses only a part of the interviewed citizens. 11. |
Зинятова М.Н. |
Клеймёнов Е.А. Реформа правоохранительных органов в регионе: взгляд изнутри (социологический анализ на примере УМВД России по Хабаровскому краю) |
| В статье, на основании данных социологического опроса сотрудников Управления Министерства внутрен-них дел Российской Федерации по Хабаровскому краю и подчиненных ему подразделений [1], рассматриваются итоги реформы МВД России. Её императивами стали мо-дернизация организации деятельности органов внутренних дел, их кадрового, финансового и материально-технического обеспечения. На основании полученных дан-ных авторы приходят к выводу, что реформа правоохра-нительных органов применительно к указанным подразде-лениям по её отдельным направлениям дала неоднозначные результаты. С одной стороны, сотрудники ориентирова-ны на исполнение служебных обязанностей на принципах законности и профессионализма. С другой, достижения материального плана нивелированы социально-экономическими проблемами. Результаты исследования актуализируют необходимость принятия дополнительных мер по устранению проблемных сфер в деятельности со-трудников. The article examines the results of the reform of the Minis-try of Internal Affairs of Russia based on the data of sociological survey of employees of the Department of the Ministry of Internal Affairs of the Russian Federation through the Khabarovsk terri-tory and the subordinate units [1]. Its imperatives were the mod-ernization of the organization of activity of the internal affairs bodies, their personnel, financial and logistical support. On the basis of the data obtained, the authors come to the conclusion that the reform of law enforcement agencies in relation to the specified units in its separate areas has yielded mixed results. On the one hand, the employees are focused on the performance of official duties on the principles of legality and professionalism. On the other hand, achievements of the material plan are leveled by the socio-economic problems. The results of the study actual-ize a need for additional measures to eliminate problem areas in the work of the employees. 12. |
Байков Н.М. |
Березутский Ю.В. Скорик Т.М. Журавлёва Ю.С. Майтама М.В. Приверженность хабаровчан к здоровому образу жизни: социологический мониторинг |
| В статье представлены результаты социологиче-ского измерения приверженности населения г. Хабаровска здоровому образу жизни (далее – ЗОЖ). В большинстве своем хабаровчане ориентированы на ведение ЗОЖ, однако в реальности их устремления наталкиваются на объектив-ные и субъективные «барьеры», снижающие их мотивацию и ведение ЗОЖ. Результаты исследования актуализируют необходимость межведомственного взаимодействия в во-просе реализации поляризационной профилактики посред-ством целенаправленной и систематической совместной работы всех заинтересованных субъектов: органов власти, средств массовой информации, специалистов медицинских учреждений и образовательных организаций, обществен-ных объединений для увеличения охвата населения города Хабаровска, ведущего ЗОЖ. The article presents the results of sociological research of adherence of the Khabarovsk citizens to a healthy lifestyle. Main-ly the people of Khabarovsk are still oriented in effort to have a healthy lifestyle, but in their daily routine their efforts confront with objective and subjective "barriers" that reduce their motiva-tion and the real leading a healthy lifestyle. The results of the re-search actualize the need of interdepartmental cooperation in the sphere of polarization prophylaxis, through targeted and system-atic joint work of all institutions: government authorities, mass media, medical institutions and educational organizations, and public associations to increase the people of Khabarovsk city leading a healthy lifestyle. Правовое поле 13. |
Ким Е.П. |
Киселёв Е.А. К вопросу о создании конституционно-правового механизма защиты несовершеннолетнего потерпевшего (по материалам Хабаровского края) |
| В статье рассмотрены вопросы создания и функци-онирования конституционно-правового механизма защиты несовершеннолетних потерпевших в Хабаровском крае. Подробно проанализирована деятельность Уполномочен-ного по правам ребёнка в Хабаровском крае. Освещены отдельные аспекты межведомственного взаимодействия различных государственных органов и органов местного самоуправления с правоохранительными органами. Авто-рами детально рассматривается структура органов, обеспечивающих права и законные интересы пострадав-ших от преступлений несовершеннолетних. In this article the questions of creation and functioning of the constitutional mechanism of protection of the minor victims in the Khabarovsk territory are considered. Activity of the Om-budsman for Children in the Khabarovsk territory is in detail analyzed. Separate aspects of interdepartmental interaction of different public authorities and the local governments with the law enforcement agencies are covered. The structure of the bod-ies providing the rights and legitimate interests of the minors who were injured from crimes in details is considered by the au-thors. 14. |
Медведева Н.М. |
Чуликова Т.И. Ретроспектива законодательства о государственной гражданской службе в Российской Федерации |
| В данной статье рассматривается развитие зако-нодательства о государственной гражданской службе в Российской Федерации. В статье дается характеристика отдельных законодательных актов, посвященных станов-лению и совершенствованию государственной службы в Российской Федерации. Государственная гражданская служба Российской Федерации представляет собой вид государственной службы, профессиональную служебную деятельность граждан Российской Федерации на должно-стях государственной гражданской службы Российской Федерации по обеспечению исполнения полномочий феде-ральных государственных органов, государственных орга-нов субъектов Российской Федерации, лиц, замещающих государственные должности Российской Федерации, и лиц, замещающих государственные должности субъектов Российской Федерации. Для организации и функционирова-ния государственной службы прежде всего используется закон, право. Законодательство о государственной служ-бе является правовой основой ее организации и деятельно-сти. This article examines the development of legislation on the state civil service in the Russian Federation. In the article the characteristic of separate legislative acts devoted to the for-mation and improvement of public service in the Russian Feder-ation is given. The state civil service of the Russian Federation is a kind of civil service, professional service activity of the citizens of the Russian Federation at the posts of the state civil service of the Russian Federation to ensure the exercise of the powers of the federal state bodies, state bodies of the constituent entities of the Russian Federation, persons substituting the state posts of the Russian Federation and the persons substituting the state posts of the subjects of the Russian Federation. First of all, the law is used for the organization and functioning of the civil service. Legislation on public service is the legal basis for its organiza-tion and activities. 15. |
Никитина А.В. |
Прокурор как сторона конституционно-правового спо-ра: предложения по совершенствованию действующего законодательства |
| В спорах, разрешаемых судами общей юрисдикции и арбитражными судами, прокурор, по общему правилу, вы-ступает в защиту публичных интересов, тогда как в кон-ституционно-правовых спорах, разрешаемых Конститу-ционным cудом РФ, напротив, действует в интересах конкретных граждан и их объединений, защищая их нару-шенные конституционные права и свободы, что, по мне-нию автора статьи, не вполне соответствует его предна-значению и целям, закрепленным в Федеральном законе «О Прокуратуре Российской Федерации». Европейская комис-сия за демократию через право (Венецианская комиссия) не поддерживает законодательство тех стран, которые предоставляют прокуратуре право защищать в консти-туционном суде чьи-либо личные интересы, подчеркивая, что Генеральный прокурор может легко оказаться в си-туации, когда личные и публичные интересы входят в противоречие. Исходя из международных актов и зару-бежного опыта в статье сформулированы предложения по совершенствованию российского законодательства, регулирующего статус прокурора как стороны конститу-ционно-правового спора. In the disputes resolved by the courts of law and the arbi-tration courts, the prosecutor over the general rule, speaks out in defense of public interests whereas in the constitutional and legal disputes resolved by the Constitutional Court of the Russian Federation, opposite works for the benefit of specific citizens and their associations, protecting their violated constitutional rights and freedoms that, according to the author of this article, not quite answers his mission and the purpose enshrined in the Fed-eral law "About Prosecutor's Office of the Russian Federation". The European commission for democracy through law (Venice commission) doesn't support the legislation of those countries which grant to the prosecutor's office the right to protect someone's personal interests in the constitutional court, empha-sizing that the Attorney-General can easily appear in a situation when personal and public interests are in a conflict. Proceeding from the international acts and foreign experience the sugges-tions for improvement of the Russian legislation regulating the status of the prosecutor as the parties of a constitutional and le-gal dispute are formulated in the article. 16. |
Панкратьева С.Г. |
История развития законодательства в сфере нормативно-правового регулирования создания и использования баз данных |
В статье рассмотрены уголовно-правовые и граж-данско-правовые проблемы, возникающие при регулирова-нии отношений в сфере информационных технологий, в частности использования и создания программ для ЭВМ и баз данных. Проанализировано законодательство в сфере создания и использования баз данных и прав на нее, выделе-ны основные этапы развития законодательства в данной сфере. Дан сравнительный анализ законов об авторском праве, о правовой охране программ для электронных вы-числительных машин и баз данных, выделены основные пробелы рассматриваемых законов. Также выявлены изме-нения в сфере создания и использования баз данных, всту-пившие в силу с введением Гражданского кодекса РФ ча-сти первой и четвертой, благодаря которому норматив-ное закрепление получил целый ряд мер, которые сужают возможности для посягательств на базы данных, позволя-ют авторам и другим правообладателям более успешно защищать свои права и законные интересы в рассматри-ваемой области. The article deals with criminal and civil legal problems in the regulation of relations in the sphere of information tech-nologies, in particular the use and creation of computer pro-grams and databases. Analyzed legislation in the field of crea-tion and use of databases and the rights to it, highlights the main stages in the development of legislation in this area. A compara-tive analysis of copyright laws, on the legal protection of pro-grams for electronic computers and databases, highlighted ma-jor gaps considered laws. Also revealed changes in the field of creation and use of databases, which came into force with the introduction of the Civil Code of the first and fourth, thanks to which standard fastening received a number of measures that narrow the opportunities for abuse of the database, allow au-thors and other copyright holders more successful protect their rights and interests in this area. 17. |
Кернаджук И.В. |
Некоторые вопросы изменения вида исправительного учреждения лицам, отбывающим наказание в воспитательной колонии и достигшим совершеннолетия |
В настоящей статье рассматриваются вопросы, связанные с переводом из воспитательной колонии осуж-денных, достигших установленного законодателем воз-раста, в исправительную колонию общего режима. Пере-вод осужденных из воспитательной колонии только в ис-правительную колонию общего режима нарушает их право на изменение вида исправительного учреждения на учре-ждение с более мягкими условиями содержания. Влияние осужденных, отбывающих наказание в исправительной колонии общего режима, на криминализацию лиц, переве-денных из воспитательной колонии. Предлагаются зако-нодательные меры по устранению негативных послед-ствий, связанных с переводом осужденных из воспита-тельной колонии. Автор приходит к выводу о необходимо-сти разработки государственной программы, предусмат-ривающей комплекс мероприятий, направленных на успеш-ную социальную адаптацию данной категории осужденных после освобождения. This article examines the issues associated with the trans-fer of the colony's convicts has reached a fixed age in the colony of general regime, transfer of the convicted persons from educa-tional colony only in penal colony of general regime violates their right to change the type of correctional institution with more lenient conditions of detention, the role of convicts serving a sentence in a correctional colony of general regime for the crimes in the field of persons transferred from a correctional colony. Legislative measures to eliminate the negative conse-quences associated with the transfer of convicted persons from educational colony are proposed. The author comes to conclu-sion about the necessity of development of the state program of complex measures aimed at the successful social adaptation of this category of prisoners after release. Экологическая политика 18. |
Туркулец С.Е. |
Туркулец А.В. Аникеева Н.С. Формирование экологического сознания в контексте развития национального самосознания россиян |
| В статье на основе анализа особенностей россий-ского менталитета обосновывается необходимость фор-мирования объединяющей идеологии развития националь-ного самосознания россиян в целях духовного, социально-культурного возрождения и построения правового обще-ства. Подчеркивается, что без идеологии экологические проблемы никогда не станут понятными и важными для основной массы населения страны. Экологическое сознание не может быть сформировано без идеологического фун-дамента. В качестве интегрирующего духовного начала предлагается рассмотреть национальную идею, которая представляет собой отражение национального самосо-знания. Особо подчеркивается, что экологическое созна-ние невозможно представить вне связи с нравственным и правовым. Только в интеграции этих элементов посред-ством включения их в единую идеологию может зародить-ся росток новой российской духовности, которая будет лишена рыночного окраса. On the basis of analysis of the features of the Russian mentality need of formation of the uniting ideology, development of national consciousness of Russians for the spiritual, welfare revival and creation of the legal society is proved in this article. It is emphasized that without ideology environmental problems will never become clear and important for the bulk of the popu-lation of the country. Ecological consciousness can't be formed without the ideological base. As the integrating spiritual begin-ning it is offered to consider the national idea which represents reflection of the national consciousness. It is highlighted that ecological consciousness can't be presented out of connection with the moral and legal. Only in integration of these elements by the means of their inclusion in the uniform ideology the sprout of new Russian spirituality which will be deprived of a market color can arise. 19. |
Вальковская В.В. |
Формирование традиций придопользования и охраны природы на территории России: история и современность |
| Природный фактор в России вызвал к жизни такую традицию природопользовательной деятельности, как расточительное отношение к природным богатствам, что отрицательно отразилось на экономическом разви-тии страны и экологической ситуации. Напротив, тради-ция государственного вмешательства во все сферы жизни российского общества в случае социоприродных отноше-ний проявила себя как исключительно положительная. В статье отмечены наиболее значимые государственные документы, регулирующие использование природных ресур-сов и охрану природы в России и СССР. Приводится краткий очерк развития природополь-зования и охраны природы второй половины ХХ – начала XXI вв. Особое внимание уделяется влиянию идеологиче-ских, экономических установок развития природопользо-вательной деятельности на формирование экологического сознания россиян. Выделена специфика генезиса экологиче-ских проблем на Дальнем Востоке России. The natural factor brought to life such tradition of envi-ronmental management activities as the wasteful attitude to-wards the natural wealth that negatively affected economic de-velopment of the country and the ecological situation. On the contrary, the tradition of the state intervention in all spheres of life of the Russian society in the case of environmental relations proved as exclusively positive. In this article the most significant state documents regulating the use of natural resources and en-vironmental protection in Russia and the USSR are noted. The short sketch of development of environmental man-agement and nature protection of the second half of XX – the beginning of the 21st centuries is given. Special attention is paid to the influence of ideological, economic directions of develop-ment of the management of nature activities on formation of eco-logical consciousness of Russians. Specifics of genesis of the en-vironmental problems in the Far East of Russia are marked out. 20. |
Лада А.С. |
Писчиков П.И. К вопросу участия лесопользователей в сохранности лесного фонда на принципах устойчивого развития |
| Концепция устойчивого развития является одним из приоритетных направлений развития экономической мыс-ли. Кроме того, в практическом плане она находится в авангарде принятия решений. Концепция устойчивого раз-вития родственна концепции устойчивого экономического роста. Данное сходство заключается в том, что они ищут пути улучшения благополучия жизни людей. Улучше-ние благополучия жизни людей должно основываться на учете социальных, экологических, экономических аспек-тов. В лесной отрасли устойчивое развитие отрасли, прежде всего, основывается на устойчивом или адаптив-ном лесопользовании. В настоящей статье рассматрива-ются некоторые отдельные вопросы адаптивного лесо-пользования в их взаимосвязи. The concept of sustainable development is one of the pri-ority directions for the development of economic thought. In ad-dition, in practical terms, it is at the forefront of decision-making. The concept of sustainable development is related to the concept of sustainable economic growth. This similarity lies in the fact that they are looking for ways to improve the well-being of peo-ple's lives. Improving the well-being of people's lives should be based on consideration of social, environmental, economic as-pects. In the forestry sector, the sustainable development of the industry is primarily based on sustainable or adaptive forest management. This article discusses some specific issues of adap-tive forest management in their interrelationship. Обсуждаем проблему 21. |
Рензин О.М. |
Оценка регулирующего воздействия как проект, консолидирующий общество, бизнес, науку и власть |
| Особенностью современного этапа трансформации экономической системы России является введение в прак-тику новых механизмов согласования позиций основных взаимодействующих акторов: властей, бизнеса, граждан-ского общества. Пройдя многоэтапную процедуру поиска инструментария для этого, современная институциональ-ная система выделила в качестве эффективной практики предварительную оценку регулирующего воздействия при-нимаемых управленческих решений. Особое значение имеет реализация такого подхода на локальном уровне, поскольку чувствительность хозяй-ствующих субъектов к изменениям в региональных и муни-ципальных нормативно-правовых актах и регламентах очень высока. В статье комментируется комплекс идей о примене-нии процедуры оценки регулирующего воздействия (далее – ОРВ) и ее совершенствовании, высказанных представите-лями законодательной и исполнительной власти, бизнес-сообщества, академической и вузовской науки на специ-альном заседании Общественного совета при Министер-стве экономического развития Хабаровского края. Пока-зана эффективность использования такой площадки для аккумулирования экспертных предложений и подготовки их к реализации в региональной экономической политике. A feature of the current state of the Russian economic sys-tem transformation is the new mechanisms for coordinating the positions of the main interacting actors’ introduction into the practice for the authorities, business, and civil society. Having gone through a multi-stage procedure for finding the tools for this, the modern institutional system singled out as an effective practice a preliminary assessment of the regulatory impact of management decisions. Special attention we devote to the implementation of this approach at the local level, since the economic entities’ sensitivi-ty to the changes in regional and municipal regulatory legal acts and regulations is very high. The article has comments on a set of ideas on the application of the assessment procedure and its improvement expressed by rep-resentatives of the legislative and executive authorities, the busi-ness community, academic and high school science at a special meeting of the Public Council at the Ministry of Economic De-velopment of the Khabarovsk territory. The effectiveness of such platform using for accumulating expert proposals and preparing them for implementation in the regional economic policy is shown. 22. |
Загорский И.О. |
Оценка регулирующего воздействия как инструмент государственного регулирования предпринимательской деятельности на Дальнем Востоке |
| В настоящее время во всех странах мира условия хо-зяйствования определяются законодательством. В целях обеспечения максимально комфортных условий актуальны вопросы содержательной регуляции этих документов. Вы-сокое качество государственного регулирования является ключевой задачей управленческих реформ и имеет большое значение для функционирования как общества, так и эко-номики. Одним из методов государственного регулирова-ния на данный момент является оценка регулирующего воздействия (далее – ОРВ), одной из целей которой явля-ется определение возможных положительных и отрица-тельных последствий принятия проекта акта. ОРВ направлена на повышение эффективности государствен-ной политики, затрагивающей широкие слои населения, и применяется для прогнозирования последующего поведения субъектов экономической деятельности. В рамках насто-ящей статьи рассмотрены ключевые особенности реали-зации ОРВ в Хабаровском крае. Currently, in all countries of the world, the conditions of economic management are determined by law. In order to en-sure the maximum possible comfort conditions, the issues of sub-stantive regulation of these documents are relevant. The high quality of state regulation is a key task of administrative reforms and is of great importance for the functioning of both society and the economy. One of the methods of state-impact regulation at the moment is the assessment of regulatory impact, which aims to determine the possible positive and negative consequences of the adoption of the draft act. The assessment of the regulatory impact is aimed at improving the effectiveness of public policies affecting the general population and is used to predict the subse-quent behavior of economic operators. Within the framework of this article, key features of the implementation of ODS in the Khabarovsk territory are considered. 23. |
Вакулюк Е.А. |
Методы оценки целесообразности введения нового регулирования в рамках института оценки регулирую-щего воздействия |
| В целях улучшения условий ведения бизнеса и инве-стирования в настоящее время особое внимание уделяется инструментам взаимодействия властных и предпринима-тельских структур. Так, последствия введения нового ре-гулирования в сфере бизнеса и инвестиций, определяемые в нормативных правовых актах, рассматриваются в соот-ветствии с требованиями института оценки регулирую-щего воздействия – комплекса методик и процедур, направленных на определение проблем и требуемого ре-зультата регулирования. В статье изучены способы орга-низации количественного анализа, проводимого в рамках оценки регулирующего воздействия как на федеральном, так и на региональном уровне, а также практический опыт применения методики оценки выгод и стандартных издержек субъектов предпринимательской и инвестици-онной деятельности в Хабаровском крае. Представлены направления совершенствования вышеуказанной методики в крае. In order to improve the conditions of business and invest-ment, special attention is now being paid to the instruments of interaction between the power and business structures. So, the consequences of introducing new regulation in business and in-vestment, determined in the normative legal acts, are considered in accordance with the requirements of the regulatory impact assessment institution - a set of methods and procedures aimed at identifying problems and the required regulatory result. The article explores the ways to organize a quantitative analysis con-ducted within the framework of the assessment of regulatory im-pact at both the federal and regional levels, as well as practical experience in applying the methodology for assessing the bene-fits and standard costs of business and investment entities in the Khabarovsk territory. The directions of improvement of the above method in the province are presented. 24. |
Поливаева О.Г. |
Совершенствование кадрового сопровождения процедур оценки регулирующего воздействия проектов и экспертизы действующих нормативных правовых актов |
| В статье рассмотрены вопросы, связанные с необходимостью развития кадрового обеспечения процедур оценки регулирующего воздействия (далее – ОРВ) проектов и экспертизы действующих нормативных правовых актов. Обращено внимание на актуальность развития экспертного сопровождения процедур ОРВ на территории Дальневосточного федерального округа и на необходимость консолидации усилий органов государственного и муниципального управления, бизнес-сообщества, образовательных организаций по развитию кадрового обеспечения регуляторной политики. Показана роль и направления деятельности образовательных организаций высшего образования в кадровом обеспечении процедур ОРВ. Представлена общая характеристика направлений деятельности межрегионального центра компетенций по вопросам ОРВ, создаваемого на базе Дальневосточного института управления – филиала РАНХиГС. In this article the questions connected with the need of development of staffing of the assessment procedures of regulating influence of the projects and examinations of the existing regulations (ARI) are considered. The attention to the relevance of development of expert support of the ARI procedures in the territory of the Far-Eastern federal district and to the need of consolidation of efforts of the bodies of public and municipal administration, business community, educational organizations for development of the staffing of regulatory policy is paid. The role and activities of the educa-tional organizations of higher education in staffing of the ARI procedures is shown. The general characteristic of activi-ties of the interregional center of competences concerning ARI, created on the basis of the Far-Eastern institute of man-agement – branch of RANEPA is presented. 25. |
Адаменко И.И. |
Оценка регулирующего воздействия как способ повышения эффективности институциональных новаций в экономике Хабаровского края |
| | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
В статье рассматривается вопрос становления и развития механизма оценки регулирующего воздействия (далее – ОРВ) на государственном уровне в целом и в Хаба-ровском крае в частности. Проводится анализ целесооб-разности внедрения методов оценивания регулятивных эффектов действующих и принимаемых нормативных правовых актов в условиях сложившейся в государстве правовой системы. Раскрываются особенности примене-ния ОРВ в отечественной экономике. Автором определя-ются место и роль экспертизы нормативных правовых актов и оценки фактического воздействия в механизме ОРВ. Рассматриваются суть и цель реализации отдельных этапов процедуры ОРВ, а также ключевые проблемы, воз-никающие при введении в действие таких этапов, и воз-можность их решения. Проводится сравнение итогов про-ведения в Хабаровском крае процедур ОРВ и экспертизы нормативных правовых актов. This article discusses the question of formation and de-velopment of the regulatory impact assessment mechanism on a national level in general and in Khabarovsk region in particular. The analysis of expediency of introduction of methods of estima-tion of regulatory effects of the existing and adopted regulations in the conditions of the legal system which developed in the state is carried out. Features of application of an assessment of the regulating influence in domestic economy are revealed. The au-thor defines the place and a role of examination of regulations and an assessment of the actual influence in the regulatory im-pact assessment mechanism. The essence and the purpose of re-alization of separate stages of regulatory impact assessment pro-cedure, and also the key problems arising at enforcement of such stages and a possibility of their decision are considered. Com-parison of results of carrying out in Khabarovsk region of regu-latory impact assessment procedures and examination of regula-tions is carried out. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Представляю к защите | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
26. | Левочко В.В. | Проблемы гражданско-правового режима отходов в недропользовании: теория и практика | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
В статье исследуются основы гражданско-правового режима отходов как объектов в правоотноше-ниях по недропользованию. Автор провел классификацию отходов как объектов гражданских прав, анализ правового регулирования и судебной практики. В статье рассмотре-на проблема согласованности Гражданского кодекса РФ и Закона РФ «О недрах» по вопросу приобретения права собственности на отходы добычи полезных ископаемых и связанных с ним перерабатывающих производств. В ре-зультате работы сделаны рекомендации по совершен-ствованию законодательства и разрешению споров на практике. The article examines the basics of civil law regime wastes as objects in the legal relations on subsoil use. The author con-ducted classification of wastes as objects of civil rights, the anal-ysis of the legal regulation and judicial practice. In the article the problem of coherence of the Civil Code of Russian Federation and the Law of Russian Federation "About subsoil" on the ques-tion of ownership of the wastes from the mineral extraction and related processing industries. The article recommendations are made to improve the legislation and to resolve disputes. |